מאז תחילת שנת 2024, חברת Meta (הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ) זיהתה והסירה יותר מ-7 מיליון חשבונות שהיו מעורבים בפעילויות הונאה. החשבונות פעלו ממדינות כמו מיאנמר, לאוס, איחוד האמירויות, קמבודיה והפיליפינים.

במרץ האחרון, Meta פעלה נגד רשתות הונאה נוספות והסירה מעל 23 אלף דפי פייסבוק שפעלו להטעות גולשים ברחבי העולם – בעיקר בברזיל ובהודו. ההונאות כללו שימוש בדיפ-פייק ובתחזות לדמויות ידועות מתחומי הספורט והפיננסים, על מנת לפתות קורבנות להשקיע באתרים זדוניים. לעיתים, הקורבנות הועברו לאתרים מזויפים שנראו כמו חנות האפליקציות הרשמית של גוגל.

ההבטחות היו מפתות: החזר מהיר וללא סיכון על השקעות במניות, נדל"ן, מטבעות קריפטוגרפיים ומתכות יקרות. הקשר עם הקורבנות נוצר לעיתים דרך דוא"ל, רשתות חברתיות, שיחות או הודעות, תוך הצעת "הזדמנויות בלעדיות" או הזמנה להצטרף לקבוצות השקעה.

ככל שההונאות מתוחכמות יותר, כך גוברת החשיבות בשיתוף פעולה רחב בתעשייה. לכן, Meta תומכת בתכנית ה-Level Up של ה-FBI, שמסייעת להתריע בזמן אמת בפני משתמשים שנמצאים בסכנת הונאה. בנוסף, החברה השיקה את תכנית ההגנה החדשה Llama, המסייעת לארגונים לפתח פתרונות מבוססי בינה מלאכותית למלחמה בהונאות ופישינג.

Meta גם שותפה בקואליציית TASC – ברית של חברות טכנולוגיה למאבק בהונאות – ופועלת לפיתוח תכנים וכלים חינוכיים לציבור. בין היתר, פורסמו המלצות חשובות לזיהוי מוקדם של ניסיונות הונאה:

  • היוועצו ביועץ השקעות מוסמך לפני כל החלטה פיננסית.
  • חשדו בהבטחות לרווח מהיר או "ללא סיכון" – זה סימן קלאסי למרמה.
  • העבירו כספים רק לגורמים שאתם סומכים עליהם ובדקו שאפליקציית התשלום מאפשרת החזר במקרה הצורך.

כדי להגן על המשתמשים, Meta מפעילה גם מערכות הגנה בתוך הפלטפורמות עצמן:

  • במסנג'ר: מופיעות אזהרות כאשר יש דרישה לתשלום מראש או שימוש באפליקציות תשלום.
  • באינסטגרם ובמסנג'ר: הוטמעו מנגנוני זיהוי פנים למניעת הונאות בהן נעשה שימוש בדמויות מפורסמות.
  • בפייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ: ניתן לבצע בדיקת פרטיות (Privacy Checkup) ולעדכן הגדרות פרטיות כדי לשלוט מי יכול לפנות אליכם – וכך להימנע ממגע עם מתחזים ונוכלים.

חדשות טכנולוגיה, בינה מלאכותית, סייבר ועוד - TechZ

תפריט נגישות