מאמר דעה | מאת מאת ג'ו באגלי, סגן נשיא וCTO- בחברת VMware לאזור EMEA
בזכות החיסונים אנו מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה, אך עבודה רבה עוד לפנינו. כולם מדברים על התאוששות מהירה ועל חזרה לשגרה, בזמן שלפי ההערכות כ-28 טריליון דולר אבדו כתוצאה ממגפת הקורונה והפגיעה במקומות העבודה – לפי ההשערות נעה בין 5 מיליון ל-25 מיליון משרות. הצעירים נפגעו במיוחד מהמגפה – יותר מ-6.4 מיליון צעירים בני 15 עד 24 במדינות ה-7G איבדו את עבודתם במחצית הראשונה של 2020.
כיצד אותם צעירים יכולים להתאושש?
כדאי לקחת בחשבון דווקא את החברות שהצליחו לשגשג בזמן המשבר- כל אותן חברות שאימצו את השינוי הדיגיטלי. ההצלחה שלהן נבעה מיכולת דיגיטלית להגיב במהירות לסביבה משתנה. בתקופה זו חשוב שנדע לבנות את סביבת העבודה מחדש, בצורה ברת קיימא. לפי מחקרים השינוי האקלימי יכול להוביל להפצה של מגפות, ולכן כבר היו שהציעו שמדיניות סביבתית לא רק תוביל להפחתה משמעותית בזיהום ותסייע לעצירת השינוי האקלימי, אלא גם תוכל ליצור יותר עבודות וצמיחה כלכלית.
כך יוצא שמצד אחד יש כאן פוטנציאל להתאוששות כלכלית, המונעת על ידי השינוי הדיגיטלי ומצד שני יש לנו שיעורי אבטלה מעוררי חשש בקרב הדור הצעיר. ברור שעלינו לפתור את הבעיה השנייה, בכדי להשיג את המטרה הראשונה, משום שלא נרצה שוק עבודה שבו לצעירים אין כישורים מתאימים. במילים אחרות, הדרך היחידה להתאוששות כלכלית בעידן הדיגיטלי היא על ידי העסקת הדור הצעיר ורתימת הידע שלו, הכישורים שלו והיכולות שלו.
זהו הזמן הטוב ביותר לשלב את הדור הזה בעולם הכלכלי. לפי מחקר חדש שבצעה VMware שלושה רבעים מבני ה-18 עד ה-24 (או במילים אחרות דור ה-Z), מזהים עצמם כ'בעלי סקרנות דיגיטלית' או 'חוקרים דיגיטליים'. הם גדלו עם הטכנולוגיה וגם מחפשים בצורה פעילה ללמוד ולפתח את הידע שלהם. שישים אחוזים מהם חושבים שהם צריכים לקחת אחריות על ההשכלה הדיגיטלית שלהם- מסר מצוין לארגונים שחוששים שלא יהיה ברשותם זמן במהלך משבר כלכלי להכשיר את העובדים שלהם.
בהתחשב בקצב השינוי בעסקים, היכולת של דור ה-Z להסתגל ולחיות ברגע תהיה משמעותית. כל כך הרבה מיומנויות שנדרשות היום לא היו קיימות אפילו לפני עשר שנים. ההתפתחות המואצת של החיסונים השנה הוכיחה לנו זאת יותר מכל. לפי השערה אחת, 85 אחוזים מכל העבודות שיהיו לילדים של היום ב-2030, עדיין אפילו לא הומצאו.
הדור הזה שהוא מכוון דיגיטלית כבר מראה את הנאמנות שלו למותגים ומוצרים מסוימים. שישה מתוך עשרה בני דור ה-Z מרגישים שהכישורים הדיגיטליים שלהם יכולים לסייע לאיכות הסביבה ו-47 אחוזים מהם מחויבים לשינוי כזה. נתונים אלו לא מפתיעים- אחרי הכל הם אלו שיצטרכו להתמודד עם ההשלכות של אסון אקולוגי.
הבעיה היא שבני הדור הזה נכנסים לשוק העבודה כשהוא במצב משברי, ובמצב זה גם "להכניס רגל לדלת" עבורם יכול להיות מסובך. אך בסופו של דבר, ארגון שלא ייתן לבני הדור הצעיר הזדמנות יוכל למצוא את עצמו גם בסיכון, משום שבני הדור הזה ימצאו הזדמנויות במקום אחר. לבני דור ה-Z יש תיאבון ללמוד ולחקור, ותשוקה לגישה נגישה יותר לעסקים ולידע דיגיטלי. לא תרצו אותם כמתחרים שלכם. בנוסף אם לא תשלבו את בני דור ה-Z בארגון שלכם, ייתכן מאד כי תגרמו לפער דורות בארגון עצמו. מספיק להסתכל על ענף הבנייה ועל המחסור באנשים מיומנים בענף זה בכל רחבי העולם ולהבין מה אנחנו לא רוצים שיקרה בהייטק. אם ארגונים לא יחשבו לטווח הרחוק הם בסופו של דבר יפגעו בהצלחה העסקית שלהם.
יתרון אחר של בני דור הZ- הוא שהם מעלים את רמות הגיוון בארגון ומביאים איתם נקודת מבט חדשה. כשבני דור ה-Y נכנסו לעולם העבודה, עדיין היו כאלו שהטילו ספק בנחיצות של כישורים דיגיטליים. היום כשבני דור ה-Z נכנסים לשוק העבודה הקונצנזוס בדבר השינוי הדיגיטלי חזק מתמיד. בני דור ה-Z מייצגים שוק חדש ובלתי נחקר של הזדמנויות והסכנה היא שארגונים יתעלמו מהם בשל המשבר הכלכלי דווקא בתקופה שהם צריכים אותם הכי הרבה. ארגונים שלא יכולים לשלב את אלו שהכי מכוונים דיגיטלית, מסתכלים רק לטווח הקצר. הסתכלות לטווח רחוק יותר על מאגר הכישרונות הדיגיטליים של הדור הזה יכולה להוביל לצמיחה ולהתאוששות כלכלית דווקא בזמנים כאלו.