משרד התקשורת יצא השבוע לשימוע בנושא "צמצום מרווחים" בשירות האינטרנט. מהלך זה מהווה נדבך נוסף ברפורמת השוק הסיטונאי ומטרתו לשמר ולהרחיב את רמת התחרות המתפתחת על גבי התשתיות המתקדמות, כך שצרכני התקשורת יוסיפו ליהנות ממגוון של הצעות שיווקיות על גבי אותה תשתית. השימוע מתמקד ברשתות הסיבים האופטיים הנפרשות בימים אלה וכבר נגישות ל- 70% ממשקי הבית בישראל.
המהלך נועד למנוע את תופעת ״צמצום מרווחים" (Margin Squeeze) המתקיימת כאשר בעל תשתית שמחזיק בכוח שוק ומספק שירותים סיטונאיים למתחריו, מצמצם את המרווח בין המחיר הקמעונאי שלו לצרכן לתעריף הסיטונאי שלו למתחרים, באופן שפוגע בכדאיות הכלכלית של המתחרים לפעול בשוק הסיטונאי.
משרד התקשורת מתכוון להחיל מתכונת חדשה וממוקדת לבחינת צמצום מרווחים המציעה הליך פשוט במסגרתו לא נפסלות הצעות קמעונאיות לשיווק, אלא מבוצעת התאמה של התעריף הסיטונאי הרלוונטי כך שיישמר מרווח המאפשר תחרות. כך הלקוחות ייהנו מתחרות, תהיה ודאות כלכלית לספקים המורשים הפועלים בשוק הסיטונאי, ותישמר הגמישות השיווקית לבעלות התשתית.
שר התקשורת, יועז הנדל: מדינת ישראל בעיצומה של מהפכה טכנולוגית בזכות הפריסה המואצת של הסיבים האופטיים ברחבי המדינה. היום יוצא לדרך עוד מהלך להגברת התחרות בשוק הסיבים שיאפשר לציבור לבחור מתוך מגוון חברות שיספקו לו את השרות, ולהנות ממחירים תחרותיים. בקצב הפריסה המהיר בעולם, הסיבים יגיעו לכל פינה בארץ ולכל בית בישראל בפריפריה, בגבולות, בערים ובכפרים״.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר-בן חורין: ״המהלך שאליו אנחנו יוצאים היום מהווה צעד משמעותי בהבטחת והרחבת התחרות בשוק הסיבים האופטיים. אנחנו פועלים למנוע תופעות שפוגעות בתחרות, ולחזק את התחרות על גבי רשתות הסיבים כך ששחקנים קטנים יוכלו לפעול בחופשיות על גבי תשתיות של חברות אחרות ולהציע לצרכנים הצעות מתחרות".
—