בזמני חירום ומלחמה, הטלוויזיה והרשתות החברתיות הופכות לכלי מרכזי וקריטי לצריכת מידע לציבור. כאשר המציאות משתנה במהירות והצורך בעדכונים שוטפים הוא מיידי, משתמשים רבים פונים לערוצים השונים כדי לקבל התרעות בזמן אמת, הנחיות פיקוד העורף, וגם להתעדכן במידע מהשטח.
נתונים חדשים שמפרסמות היום חברות פלאפון ו-yes חושפים מס' מגמות מעניינות לגבי הרגלי הצפייה, השימוש והגלישה של הישראלים בשבוע האחרון, מאז תחילת המלחמה עם איראן.
להלן מס' מגמות עיקריות בהתאם לנתוני חברת פלאפון ו- yes :
- צפייה בטלוויזיה מסביב לשעון: עלייה של 40% בזמן הצפייה בטלוויזיה; הצפייה הלילית מזנקת ב-94%. וכמובן במצב בו אנו נמצאים עולה כי כ-76% מהצפייה מוקדשת לחדשות.
- טלגרם בזינוק: השימוש באפליקציית טלגרם, זינק ב-85% בממוצע לאורך השבוע האחרון. השימוש שובר שיאים במיוחד זמן האזעקות: נפח השימוש בטלגרם, המשמש ישראלים רבים כצינור מידע עיקרי לקבל מידע,לצפייה בסרטוני נפילות טילים וקבלת עדכונים חיים ממוקדי האירועים – מכפיל את עצמו בסמוך לזמן האזעקות ואף מזנק בעד כ-600% בזמן שהות הישראלים בממ"דים.
- עבודה מרחוק: המעבר לעבודה מרחוק וקיום פגישות מקוונות הובילו לזינוק של 95% בשימוש באפליקציית זום, בעוד השימוש בוואטסאפ וב-X (טוויטר לשעבר) התחזק עם עלייה של 34% כל אחת.
- פחות מנווטים בחוץ: בניגוד לעלייה המשמעותית בטלגרם ובזום, באפליקציות הניווט WAZE ואפליקציית מוביט (לתחבורה ציבורית) נרשמו השבוע ירידה משמעותית בשימוש לאור ההגבלות של פיקוד העורף והשהייה הממושכת בבתים. לפי החברה חלה ירידה של 55% ו-54% בהתאמה. נתון מעניין נוסף הוא על ירידה בשימוש באינסטגרם, לפי הנתונים השבוע חלה ירידה של כ-13%, בעוד השימוש בפייסבוק נשאר ללא שינוי.
לאור מצב החירום, רואים כי הישראלים צורכים משמעותית הרבה יותר חדשות. מנתוני חברת yes נראה כי 76% מסך הצפייה של הישראלים מתמקדת בערוצי החדשות – לעומת 71% שנרשמה בשבוע הראשון של המלחמה לפני כשנה ו-8 חודשים. וגם הצפייה בתכני הילדים, שנשארו השבוע בבתים רשמה עלייה של 15% לאורך הימים האחרונים.
מנתוני פלאפון עולה כי טלגרם וזום הפכו לכלים מרכזיים המועדפים מאד על הישראלים להתמודדות עם אתגרי התקופה מלבד הצפייה בערוצי החדשות. נראה כי טלגרם משמשת ערוץ מהיר ואפקטיבי יותר להעברת הודעות, התרעות, מידע ממוקד ועדכני מהשטח. ובמקביל, זום מאפשרת המשך קיום שגרה מרחוק – מפגישות עבודה ולמידה מקוונת, ועד קבוצות תמיכה ותקשורת בין משפחות.
הפלטפורמות הללו ממחישות כיצד טכנולוגיה יכולה לשרת את הציבור ברגעים של חוסר ודאות, לחבר בין אנשים, ולתת תחושת יציבות ושליטה גם כאשר הסביבה משתנה תדיר.
אולי יעניין אותך גם לקרוא: